Een besluit terugkijken

Zoek en kijk hoe het besluit door gemeenteraad is genomen.

Kijk terug

Hierover praat de raad

Bekijk de analyses en samenvattingen van documenten.

Kijk vooruit

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 28-03-2024, Vergadering Raadsvergadering 28-03-2024
Met elkaar in debat zijn
  • M. (Meryem) Çimen - D66
  • J.W. (Joris) Blokpoel - VVD
  • R.M. (Ruud) Kuin - SP
  • M. (Moriah) Hartman - FvD
  • J.R. (Joey) Rademaker - BVNL
  • M. (Moussa) Aynan - Jouw Haarlem
  • A.P.D. (Sander) van den Raadt - Trots Haarlem
  • J.P.J. (Jasper) Drost - GroenLinks
  • L.C. (Louise) van Zetten - Hart voor Haarlem
  • D.A. (Danny) van Leeuwen - Actiepartij
  • M.H. (Maarten) Wiedemeijer - PvdA
  • J.M. (Jacqueline) van den Broek - PvdD
  • F.C. (Frank) Visser - ChristenUnie
  • G. (Geert-Jan) Procee - OPHaarlem
  • A.R. (Ron) Dreijer - CDA
  • R.H. (Robbert) Berkhout - Wethouder

Haarlem schrapt omstreden parkeerplannen na duidelijke 'nee' in referendum


Na een krachtig signaal van de Haarlemse bevolking tijdens het referendum, heeft de gemeenteraad besloten de omstreden parkeerplannen definitief van tafel te vegen.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

HAARLEM – De gemeenteraad van Haarlem heeft in een recente vergadering de controversiële parkeerplannen ingetrokken na een duidelijk 'nee' van de burgers in het referendum. Met een opkomst van 38% en een overweldigende 81% van de stemmen tegen de nota, was de uitslag een niet te negeren boodschap. "Een stevig signaal," zoals raadslid Siemen het uitdrukte.

De raad heeft nu besloten om de nota uitwerking parkeerregulering in zijn geheel in te trekken. "Het is de enige juiste keuze," aldus raadslid Klein. De discussie in de raad was fel, met verschillende partijen die hun zorgen uitten over de toekomst van het parkeerbeleid in Haarlem.

D66, die eerder het referendum probeerde tegen te houden, heeft nu een motie ingediend om in gesprek te gaan met de stad. "We moeten de uitslag duiden en samen met de haarlemmers tot gedragen oplossingen komen," zei raadslid Wiedemeijer. Deze motie werd gesteund door een meerderheid van de raad, waaronder GroenLinks, CDA en de Partij van de Arbeid.

Trots Haarlem, die fel tegen de parkeerplannen was, stemde verrassend tegen verdere handhaving. "Het is schandalig dat sommige partijen nu plotseling meer handhaving willen," verklaarde raadslid Van der Raad.

De ChristenUnie diende drie moties in, gericht op het verkrijgen van meer inzicht in de parkeersituatie en het verlagen van de tarieven voor de eerste bewonersparkeervergunning. Hoewel deze moties niet werden aangenomen, benadrukte raadslid Visser het belang van transparantie en feiten in het debat.

De raad staat nu voor de uitdaging om nieuwe, gedragen parkeeroplossingen te vinden. "Laten we doorgaan en gaan voor een leefbare, gezonde, veilige en toegankelijke stad," sloot raadslid Droste af. Het college heeft aangegeven de besluiten van de raad uit te zullen voeren, maar waarschuwde voor de mogelijke hoge kosten en inzet die sommige moties zouden vereisen.

Samenvatting van het voorstel


De gemeenteraad van Haarlem heeft tijdens een vergadering op 28 maart 2024 gedebatteerd over de tarieven voor de eerste bewonersparkeervergunning. Er is vastgesteld dat de voorgestelde tarieven van €99/jaar voor zone c en €64/jaar voor zone d een verlaging van 15% zouden zijn ten opzichte van de huidige tarieven. Haarlem is niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste gemeente wat parkeertarieven voor bewoners betreft, met steden als Amersfoort en Nijmegen die lagere tarieven hanteren. Er is berekend dat het instellen van een nultarief voor de eerste bewonersparkeervergunning in heel Haarlem zou leiden tot een financieel tekort van ongeveer €4,2 miljoen.

De raad heeft overwogen dat de hoogte van de parkeertarieven een belangrijk bezwaar was voor tegenstemmers in het referendum en dat de 15% tariefverlaging nu niet doorgaat. Er wordt voorgesteld om van andere gemeenten te leren hoe zij de kosten voor parkeerregulering hebben geminimaliseerd.

De motie vraagt het college om bij een nieuw voorstel voor parkeerregulering ook de mogelijkheden te onderzoeken om het tarief voor de eerste bewonersparkeervergunning te verlagen, zelfs in gebieden waar al parkeerregulering is. Daarbij moet ook gekeken worden naar hoe andere gemeenten de kosten en tarieven hebben beperkt. De motie is ingediend door Frank Visser van de ChristenUnie.

Documenten